Kota Kinabalu & Langkawi - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Inge Groenewegen - WaarBenJij.nu Kota Kinabalu & Langkawi - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Inge Groenewegen - WaarBenJij.nu

Kota Kinabalu & Langkawi

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

07 Januari 2008 | Maleisië, Kuala Lumpur

Ha lieve mensen,

Allereerst nog een keertje de beste wensen voor het nieuwe jaar!!
Hoop dat jullie het allemaal knallend gevierd hebben..

Joep en ik zijn nu net terug in Kuala Lumpur, na onze heerlijke 2 vakanties.
Onze eerste reis was naar Kota Kinabalu, de hoofdstad van Sabah (Borneo). Ook wel bekend als “The land below the wind”. Dit was een vliegreis van ongeveer 2,5 uur.
Hier hebben we 4 nachten in een backpackers-lodge geslapen. Via internet hadden we de keuze gemaakt voor deze lodge vanwege de aanwezigheid van jungle-view. Haha, dit was wel erg letterlijk, want het balkon was bijna dichtgegroeid. Het hostel viel ons in het begin een beetje tegen. Maar goed, we hoefden er alleen maar te slapen. De eigenaar was echt super aardig en hij heeft ons erg geholpen bij het boeken onze tours. Dit heeft ons menige euro´s bespaard, zodat we later wat meer biertjes konden nuttigen.

De eerste dag hebben we de stad een beetje verkend en 's avonds lekker op een terrasje gezeten aan het strand. 's Avonds zijn we een beetje op tijd naar bed gegaan, want de volgende dag gingen we de Mount Kinabalu beklimmen. Dit is een van de hoogste bergen van Zuid-Oost Azië, met een hoogte van 4.095m. Dit beklimmen van die berg was een zwaar karwei. We begonnen 's morgens vroeg rond 11.00 uur vol goede moed, maar waren blij toen we rond 16.00 uur eindelijk op de rustplaats aankwamen op een hoogte van 3200 meter. We hadden nu een afstand van 6 km afgelegd. Na eerst even goed gegeten te hebben (we hadden honger!!), zijn we lekker ons bed ingekropen. Om 1.30 uur in de nacht ging de wekker af, want we moesten weer gaan klimmen. Het was nu nog pikkedonker en ijskoud (we zaten namelijk op een hoogte van 3200 meter). Na een stevig ontbijt ging de tocht dus weer verder. We moesten nu nog 3 km afleggen tot de top op 4.095m. Dit was echt een zware klus, want de ondergronden werden steeds zwaarder. Waar we eerst nog regelmatig wat minder steile stukken en trappen tegenkwamen, waren het nu puntige rotsen en steile wanden die beklommen moesten worden. Maar ons uiteindelijke doel, de zonsopkomst op de top van de berg, was echt prachtig (hoewel ik, Inge bijna kapot vroor van de kou). De temperatuur lag namelijk rond het vriespunt. Na de zonsopkomst bewonderd te hebben, konden we weer gaan beginnen aan de terugreis. Weer eens 9 km, maar nu dus afdalen. Ik moet zeggen dit was lang niet zo vermoeiend, maar wel veel zwaarder voor de benen, omdat je goed moet uitkijken waar je loopt (je loopt namelijk bijna alleen maar op stenen). Rond 8 uur 's morgens waren we weer bij ons rustpunt, waar we eerst weer even lekker gegeten hebben (voor mij dus een bord friet). Nu moesten we nog 6 km afleggen tot het eindpunt van de tocht. Rond 1 uur in de middag waren we dan weer terug bij het eind-/startpunt. We waren helemaal kapot, maar zeker blij met onze prestatie (we hebben nog dagen spierpijn gehad in onze benen).

's Avonds zijn we lekker naar de stad gegaan voor een hapje en een drankje (het was immers oudejaarsavond). Maar helaas voor ons, hebben wij hier niets van meegekregen, want we lagen om 22.30 uur al in bed. We waren kapot na deze vermoeiende 2 dagen. We hadden nog wel een wekker gezet om 00:00, om mekaar een gelukkig nieuwjaar te wensen, maar hier zijn we gewoon door heen geslapen. Laten we zeggen, het was een unieke oudejaarsavond voor ons.

De volgende dag zijn we met een speedboot naar Sapi Island gegaan. Hier hebben we lekker gechillt op het strand en vervolgens kregen we een gratis snorkeltrip aangeboden door de eigenaar van ons hostel. Dit was ook echt prachtig!!
's Avonds weer de stad in voor een hapje en drankje en daarna weer naar huis, want de volgende dag hadden we 2 vluchten. Eerst 's morgens een vlucht terug naar Kuala Lumpur. En daarna 's middags een vlucht naar Langkawi, een prachtig eiland aan de westkust van Maleisië. Vanuit Kuala Lumpur is dit een uurtje vliegen. Dus rond 17.00 uur kwamen we aan in Langkawi. Hier eerst even duty free geshopt (flessen alcohol) en daarna een taxi naar ons resort genomen. We hadden echt een prachtig chaletje midden op het strand. Echt een paradijsje!! SUPER

De volgende dag hadden we een auto gehuurd, zodat we het eiland goed konden gaan verkennen. Hier moet je links rijden, en dus ook links schakelen, dus ik heb Joep maar laten rijden. We hebben echt van alles gezien tijdens dit ritje en ook prachtige foto's gemaakt. De dag erna hadden we een tour geboekt, Island hopping. Gedurende deze tour met een speedboat, hebben we stops gemaakt op 2 eilanden en een stop in een mangrove waar de plaatselijk erg populaire arenden gevoerd werden. Erg mooi om te zien! Verder hebben we op Langkawi lekker rustig aan gedaan, na de zware inspanningen in Kota Kinabalu. Nu zijn we dus weer terug in Kuala Lumpur, waar ik nu 2 dagen moet werken en daarna heb ik nog 3 dagen vrij.

Deze 3 dagen gaan Joep en ik nog lekker samen genieten van Kuala Lumpur en nog wat leuke uitstapjes maken. Daarna zit het avontuur voor Joep er helaas alweer op. Voor mij zijn het dan ook nog maar 3 weekjes en dan kom ik alweer terug naar mijn home-town SERUM!!

Ik kijk ernaar uit om jullie allemaal weer te zien!!

Dikke knuffel van Joep en mij..

• 07 Januari 2008 - 12:55

Mien En Jo:

Super zeg,
    wat een prachtige belevenissen die jullie zeker nooit meer zullen vergeten!
    nog een paar dagen dan moet je alweer afscheid nemen van joep.
    maar niet getreurd het is daarna snel 2 februari en dan kom ook jij weer thuis (waar we naar uitkijken)
    dan kunnen jullie je samen in het carnavalsgebeuren storten en verslag doen aan al die mensen die blij zijn dat je weer terug bent!
    wij wensen jullie voor de komende dagen nog veel plezier samen en tot gauw!
    groetjes en veel liefs,
    mien en jo

• 07 Januari 2008 - 14:34

Grad:

He inge en joep.!
    Wow zeg! wat een foto's! echt super mooi!!! en super dat jullie de top bereikt hebben!:) dat staat op jullie cv;) hahaha
    Ziet er echt allemaal kei sjiek en paradijs achtig uit! Kan het haast niet geloven dat jullie gewoon daar zijn geweest!
    Maar idd de tijd komt steeds dichterbij dat je terug komt Inge:):) Kijk er erg naar uit! En wil dan nog eens alle verhalen van je horen van voor af aan in levende lijven!:) hahaha
    Meis geniet er nog lekker vna de laatste daagjes daar samen met Joep! en de laatste weekjes zonder Joep. En dan kunnen we hier verder feesten als je terug bent!!
    xx Grad

• 07 Januari 2008 - 15:40

Gerrit!!!:

Heej zus en (toekomstige) Schoonbroer..

wacht heel ff dan ga ik ff een doekje pakke om de slijm op te vegen die van mijn mond is gevalle van ut mooie verhaal..
    pff.. wat een verhaal zeg, egt supersjiek!!!
    en egt hele mooie foto's vooral die van de zonsondergang, dus die heb ik ff gekopieerd en als achtergrond op de pc hierzo gezet! haha
    normaal moet ik naar google gaan om zo'n sjieke foto's te krijge, ma nu krijg ik ze gelukkig van jullie. Haha
    ook dat strandhutje waar jullie zaten met die palmboom vond ik ook supermooi (dus ik heb me al voorgenomen als ik ben uitgekeken op deze achtergrond van de zonsondergang dat ik de foto ga pakken van jullie hutje met palmboom)
    jullie hebben het wel goed geplant, joep komt terug kan meteen instappe in de CarnavalsSfeer (als hij niet te moe is uiteraard, ma als ik die verhalen lees dat jullie zo actief zijn, verwacht ik ook niet meer dat hij gaat) haha. en inge als de echte carnaval begint, dus inge als joep dalijk weg is niet meer te actief dat je wel meteen die dag uit kan met de carnaval he! ahahaha
    haha, wel grappig dat jullie om 12uur door de wekker zijn doorgeslapen met nieuwjaar, ofjaah aan de ene kant is ut natuurlijk wel héél jammer, maar het is wel origineel wantjaah dat gebeurt je niet elke dag he, haha
    ma nu stop ik ma anders krijg ik dalijk net zo'n lang verhaal als jullie (en dat van julie is interessant mijn is ma wat gelul) haha

Joep tot vant weekend en Ing tot over 3 weekjes, jaah het begint al op te schieten he!

Heel veel liefs, LPG.. LeiPe Gerrit

• 07 Januari 2008 - 17:29

Riet:

Wauw! Beter 'kerstvakantie' en 2008 veiern kan niet! Heerlijk en elkaar weer zien en ook nog s genieten van mooie, spannende dingen! Geniet nog fftjes lekker van elkaar. Voor je t weet is t voor jou ook alweer gedaan Inge!
    x

• 07 Januari 2008 - 17:54

Bob:

Hoe sjiek is det! Heej vroor ut ok net vur oud op niej, mar doa hult alle oaverienkomst op! Respect det ge ut gehald hebt, snachts zoe vruuj opstoan en dan aan zon tocht beginnen. ERRUG VET. Veul plezeer nog en tot gauw!

• 07 Januari 2008 - 18:18

Christy:

Haaa!
    Soow supervet wat ge allemoal gedoan hebt! Geej ok nog een gelukkig niej joar, ge hebt t idd op een aparte manier gevierd...
    Nou tot snel!
    X Christy

• 07 Januari 2008 - 18:40

Ankie & Koen:

goijedaag doar samen!!
    wat fijn um al die super verhalen én veule foto's te leaze en zeen! :)
    echt te gek det jullie die berg beklommen hebben.. wat un prestatie zeg! petje af! en ach.. is wer s n kier wet angers.. doar t neeje joar hin sloape! :p
    mar t zuut dr echt schitterend oet allemoal doar! echt fijn dat jullie det samen kennen beleven! wat un ervaringen zeg!
    geniet dr nog mar lekker van.. maak dr nog un paar super te gekke onvergetelijke weake (en joep, un paar daag) van!! en ik zuj zegge tot hiel snel!! :D
    kus ankie & koen

• 07 Januari 2008 - 18:53

Mariet ( Mam Van..):

Hallo Inge en Joep!

Ook voor jullie een heel gelukkig 2008!!
    Het is voor jullie goed begonnen....een goed teken denk ik zo!!!
    Wat een mooie foto's weer en dan die ervaringen allemaal..Prachtig!!
    Geniet er nog maar van, het is zo 2 Februari!!
    Tot in Serum!!
    Groetjes Mariet

• 07 Januari 2008 - 19:52

Mam:

Hoi Joep en Inge,
    Wel super wat jullie gedaan hebben zo een hoge berg beklimmen,
    Knap hoor !!
    Ook weer mooie foto's vooral die van zonsondergang zijn zo mooi en duidelijk.
    Jullie hebben weer een hoop beleefd dat lees ik wel.
    Ik wens jullie nog een paar fijne dagen samen en in het weekend zien we je wel weer Joep.
    Liefs,Mam.

• 08 Januari 2008 - 13:54

Moniek:

Leuk verhaal en super mooie fotos!
    Zo te lezen maken jullie daar genoeg spannende dingen mee!!!
    Inge, nog een paar weekjes en dan zit het er alweer bijna op, de tijd gaat snel...geniet er nog van want voordat je het weet is het weer voorbij!
    Tot over een paar weekjes!
    Liefs Moniek

• 08 Januari 2008 - 21:16

Je Zusje:

Hey tortelduifjes,

Goed om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben samen. Maar ja dat kan ook nie missen. Vooral als ik de foto's zie wat een leuk en gelukkig stel. Ik ben echt jaloers op jullie het is zo moei daar. hier in Serum heb je nergens een moei uitzicht hihi alleen maar huizen. Natuur ho maar. Leuke landen ook zo kom je nog eens ergens daar kan ik nog een voorbeeld aan nemen.

Maar nu begint het er op aan te komen Joep al weer bijna terug vliegen. Je zal wel balen om hier weer terug in de kou te komen als het daar zo'n lekker weer is. Maar Inge voor jou begint het ook af te tellen voor je het weet ben je al weer gezellig thuis.

we love you
    groetjes en een dikke knuffel en kus
    van ellen

• 08 Januari 2008 - 22:08

Pap:

Hallo Inge en Joep wat krijgen jullie een goede konditie door het beklimmen van
    die bergen,super gaaf voor jullie zeker als je die foto ziet van de zonsondergang
    en zonsopgang,een mooiere start kan je niet wensen in het nieuwe jaar met ze tweeen in dat super mooie maleisie geniet er nog wat van en we zien Joep zaterdag wel weer in holland en wij gaan alvast een voor proefje doen op de carnaval we houden je op de hoogte
    kusjes en groetjes Pap

• 09 Januari 2008 - 19:02

Femke:

Hejj!!!
    Wat een super mooie foto's en verhalen
    weer!! Echt geweldig wat jullie gedaan
    hebben! Wel een aparte manier om nieuwjaar te vieren :p
    Geniet er nog maar van de laatste weekjes, en dan zie ik jullie snel weer!
    Liefs Femke...

• 09 Januari 2008 - 19:50

Luuk & Jacq:

Hey Inge en Joep!!
    Wat een mooie foto's en een VET avontuur om die berg te beklimmen. Jullie hebben dus met oud en nieuw rustig aan gedaan. Helaas voor jou Joep zit het er weer bijna op. Zien we je volgende week weer in ons koude kikkerlandje... (niet dat het daar op die berg warm was).
    Geniet nog ff lekker van de laatste daagjes!! Inge nog succes verder met de stage.
    Groetjes de buren (van Joep dan).
    Luuk & Jacq

• 10 Januari 2008 - 17:56

Paul&susan&rob:

Hoi,
    nog de beste wensen voor 2008
    beter laat dan nooit.
    De foto's zijn weer geweldig,
    mama vind de zonsondergang het mooiste.
    Wij worden hier een beetje jaloers op jou.
    Wat een super leuke stage heb jij zeg.
    We hopen dat jullie het geweldig hebben gehad samen.
    Inge tot over drie weken, misschien komen we je met de carnaval wel tegen.

Groetjes Leo, Nel, Paul, Susan
    en Rob!!!

• 11 Januari 2008 - 08:49

Geert-Jan & Anet:

Hey lieve joep en inge,
    Wat een belevingen, echt top!! Veel ondernomen zo te lezen. Wat zal dat genieten zijn...! Knap hoor dat jullie de top hebben bereikt! Iets om trots op te zijn, dat doen wij jullie niet na..
    Is toch ook bijzonder om het nieuwe jaar slapend in te gaan ;-)
    Geniet nog van jullie dagje samen en joep een hele goeie reis!! Geef inge een dikke kus en knuffel van ons...
    Inge tot over een paar weekjes, kijken er erg naar uit! Geniet nog van laatste weekjes daar...
    veel liefs en een dikke kus,
    Geert-Jan en Anet

• 11 Januari 2008 - 09:11

Opa En Oma:

Lieve Inge en Joep,
    Super dat jullie zo een hoge berg beklommen hebbenen daar ook nog zo'n mooie foto's van hebben gemaakt.
    Dit zal een geweldige belevenis geweest zijn.
    Joep jij een goede terugreis en Inge tot over drie weken.
    Veel liefs,
    Dikke knuffel Opa en Oma,

• 12 Januari 2008 - 11:40

Sef Van Elswijck:

Ben even bij Lieke geweest.Darna even de verhalen van pap over zijn motorfiets aan gehoord.Gelukkig is hier nog alles oke Jij goede reis terug en misschien tot ziens in de toekomst.Sef

• 13 Januari 2008 - 20:43

Mam:

Hoi Inge,
    Hoe is ie?
    Hier super leuk.
    Ben net thuis van de wingerd.
    Weet je wie er jeugdprins is?
    Sjoerd Vullinghs,
    Adjudanten, Jorrit Gommans en Jelle Buyssen.
    Gaaf!!!

• 14 Januari 2008 - 17:56

Neeltje & Bart:

Ha Inge,
    leuk om weer die verhalen te lezen en de foto's te bekijken..
    ziet er echt super uit daar, ook erg knap van die bergbeklimming!

Geniet nog van je laatste weekjes en tot met de carnaval!

Groetjes,
    Bart en Neeltje

• 16 Januari 2008 - 07:25

Nel:

Inge Hartelijk Gefeliciteerd met Joep!
    Joep alweer 24 jaar!
    We gaan straks een stuk vlaai eten en we zien jou ook zo weer hier.
    Groetjes en de felicitaties van ons allemaal,

• 16 Januari 2008 - 09:29

De Schobertjes:

Hoi Inge wat lekker om even je liefje bij je te hebben dat was natuurlijk genieten.Ik ben even bij je moeder op de koffie dus ik ga thuis alle foto's rustig bekijken. De laatste loodjes zijn nu aangebroken, ik wens je nog een paar fijne staige weken. Ik ga me nu voorbereiden op Rian haar kinderfeestje want dat is vanmiddag en morgen is ze jarig.Veel liefs van ons allemaal!!!!!!!

• 18 Januari 2008 - 07:53

Els:

Hoi Inge,
    Wat een prachtige foto's allemaal met Joep.
    Zal wel gezellig geweest zijn.
    Voor jou begint het nu ook op te schieten, over twee weken alweer bijna thuis.
    Maar geniet er nog even van en goede terugreis.
    Groetjes Els,